Mijn huur betalen

Als u een woning van ons huurt, betaalt u maandelijks de huur. Door het ondertekenen van het huurcontract stemt u ermee in dat u de huur op tijd betaalt.

Veel gevraagd over Mijn huur betalen

Welk huurbedrag moet ik betalen als ik een bezwaar heb ingediend tegen de jaarlijkse huuraanpassing?

U mag de huur blijven overmaken zonder de huurverhoging, in afwachting van het besluit. U kunt ook de nieuwe huur voldoen. Als u dan in het gelijk wordt gesteld, ontvangt u de teveel betaalde huur terug.

Ik woon in een vrije sector huurwoning. Wat is mijn huuraanpassing?

De huren van de vrije sector huurwoningen worden jaarlijks verhoogd met het inflatiepercentage.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Na het tekenen van het huurcontract pint u gelijk bij ons op kantoor de eerste verhuurnota. Tekent u het huurcontract in de woning, dan nemen wij een pinapparaat mee.

Ik ontvang mijn uitkering/salaris na de 1e van de maand. Mag ik de huur - in plaats van voor de 1e van de maand - betalen nadat ik mijn salaris heb gekregen?

Nee, de huur moet voor de eerste dag van de maand betaald zijn.

In welke gevallen passen jullie de huur aan?

Wij passen jaarlijks de huur aan van de meeste van onze woningen. De jaarlijkse huuraanpassing gaat elk jaar op 1 juli in.

Ook kan het voorkomen dat wij de huur aanpassen naar aanleiding van een renovatie of omdat u bij ons een voorziening heeft aangevraagd waar huurverhoging tegenover staat. Bijvoorbeeld: u wilt graag een dakraam op zolder laten plaatsen door ons. Hiervoor verhogen wij dan de huur maandelijks.

Ik heb teveel huur betaald. Kan ik dit terugkrijgen?

Ja, u kunt hiervoor contact met ons opnemen. Dan storten wij het teveel betaalde bedrag terug.

Ik wil mijn betaalwijze veranderen. Hoe geef ik dat door?

  • Betaalt u nu per acceptgiro of bankoverschrijving? En wilt u per automatische incasso betalen? Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. U kunt eenvoudig via Mijn WsB een machtiging voor een automatische incasso afgeven. Als wij uw aanvraag na de 20e van de maand krijgen, dan schrijven wij de volgende maand uw huur af. Ontvangen wij uw aanvraag voor de 20e? Dan betaalt u nog eenmaal de huur zoals u gewend bent. De automatische incasso start dan een maand later.
  • Betaalt u nu per automatische incasso en wilt u toch liever een acceptgiro?
    U kunt dan contact opnemen met ons. Hou er rekening mee dat de acceptgiro in de komende jaren wordt afgeschaft. Het is dus handiger om de huur via de automatische incasso te (blijven) betalen.

Ik heb geen acceptgiro ontvangen. Wat nu?

Het is helaas niet mogelijk om u een nieuwe acceptgiro te sturen. U kunt de huur via de bank overmaken op rekeningnummer NL05 BNGH 0285 0659 98. Vermeld het factuurnummer of de postcode en huisnummer. U kunt ook langskomen om te pinnen. Contant betalen is niet mogelijk.

Mag ik een paar maanden huur vooruitbetalen?

Ja, dat kan. Vermeld bij de overboeking de maanden waarvoor u huur betaalt.

Wat is het IBAN-bankrekeningnummer voor het storten van de huur?

U kunt de huur aan ons overmaken op NL05 BNGH 0285 0659 98.

Wat houdt de jaarlijkse huuraanpassing in?

Jaarlijks voor 1 mei krijgt u van ons het voorstel tot aanpassing van de huurprijs van uw woning. Wij verhogen de huurprijs aan de hand van de wettelijke regels. Dit gebeurt altijd in overleg en na overeenstemming met Huurdersvereniging Barneveld.

De automatische afschrijving van mijn huur is niet goed gegaan. Wat kan ik doen?

Vraag aan uw bank waarom de automatische afschrijving niet goed ging. Er kunnen verschillende redenen zijn. Ook moet u de huur op een andere manier aan ons betalen. Dit kan op twee manieren:

  • Maak zelf de huur over op ons bankrekeningnummer NL05 BNGH 0285 0659 98. Vermeld uw postcode en huisnummer.
  • Betaal het bedrag met pin op ons kantoor (contant betalen is niet mogelijk).

Hoe geef ik wijzigingen door die belangrijk zijn voor de huurtoeslag?

Zijn er wijzigingen in de samenstelling van uw gezin? Of verandert uw inkomen of dat van uw medebewoner? Geef dit dan zo snel mogelijk door via de website van de Belastingdienst. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon op (0800) 0543. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Dit nummer staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs.

Kan ik de huur op uw kantoor betalen?

Ja, u kunt bij ons op kantoor de huur pinnen. Dit kan iedere werkdag tussen 8.30 en 12.00 uur (contant betalen is niet mogelijk).

Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens. Mag ik in mijn woning blijven wonen?

Ja. Dit heeft geen gevolgen voor uw huidige woonsituatie. Pas als u wilt verhuizen, gelden de inkomensregels ook voor u.