Planmatig onderhoud

Iedere woning heeft onderhoud nodig, zodat u prettig kunt blijven wonen. Niet alleen u als huurder kunt hier een steentje aan bijdragen. Ook Woningstichting Barneveld zorgt ervoor dat uw woning goed wordt onderhouden. Als wij in een wooncomplex of een groep woningen aan de slag gaan, spreken we van planmatig onderhoud.

Veel gevraagd over Planmatig onderhoud

Wat is planmatig onderhoud en hoe werkt het?

Algemeen

Planmatig onderhoud is het onderhoud aan uw woning dat wij makkelijk kunnen inplannen (cyclus onderhoud). Zo onderhouden wij de buitenzijde van de woning, bijvoorbeeld het schilderwerk van kozijnen en deuren, het vervangen van dakbedekking en het schoonmaken van gevels. Ook voeren wij het onderhoud van installaties in de woning en het gebouw uit, zoals cv-ketels en liften.

Sommige werkzaamheden voeren wij eenmaal in de twintig tot dertig jaar uit. Ander onderhoud doen wij eens per twee jaar. Bij planmatig onderhoud hebben wij ook aandacht voor energiebesparing.

Wij informeren u persoonlijk per brief over het moment waarop we werkzaamheden in of aan uw woning gaan uitvoeren. Eerst vindt er een inspectie plaats. Hierna bepalen we welke werkzaamheden we precies gaan (laten) uitvoeren.

Moet ik betalen voor planmatig onderhoud?

Algemeen

Meestal zijn de kosten voor planmatig onderhoud voor onze rekening. Als wij hierbij woningverbeteringen aanbrengen, bijvoorbeeld een nieuwe cv-intallatie, dan staat hier een huurverhoging tegenover. Dit vertellen wij u altijd vooraf zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Tegenover deze extra kosten staat vrijwel altijd een besparing op de energiekosten. Laat u tijdens het planmatig onderhoud extra werkzaamheden uitvoeren door de aannemer? Dan zijn deze kosten altijd voor uzelf.

Ik heb een vraag over planmatig onderhoud aan mijn huurwoning. Bij wie kan ik terecht met vragen?

Algemeen

Voor de start van de werkzaamheden ontvangt u een brief van ons. Hierin staat vermeld wie uw contactpersoon is bij Woningstichting Barneveld. U kunt uw vraag aan deze persoon stellen.

Er wordt binnenkort (planmatig) onderhoud aan mijn woning gedaan. Hoe gaat dat in zijn werk?

Algemeen

Wij sturen u een brief. Daarin staat wat er gaat gebeuren en bij wie u terecht kunt met vragen. De aannemer neemt contact met u op over wanneer ze bij u aan het werk gaan.

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Algemeen

Wij vervangen een cv-ketel na ongeveer achttien jaar. Alleen als de technische staat erg slecht is, vervangen wij tussentijds.

Kan mijn keuken, badkamer of toilet worden vervangen?

Algemeen

Wij vervangen keukens, badkamers en toiletten tijdens planmatig onderhoud. Keukens vervangen wij na ongeveer achttien jaar, badkamers en toiletten na ongeveer veertig jaar. Alleen als de technische staat erg slecht is, vervangen wij tussentijds. Vindt u dat dit het geval is? Neem dan contact met ons op. Dan komen wij langs om dit te beoordelen.

Mijn woning is geschilderd. De ramen zijn erg vies geworden. Wat nu?

Algemeen

De ramen mogen de eerste weken niet gewassen worden zodat de verf kan drogen. Woont u in een flatgebouw, dan worden de ramen volgens het gebruikelijke schema gewassen. Als u in een eengezinswoning woont, wast u de ramen na het drogen van de verf zelf.

Ik heb na planmatig onderhoud problemen gekregen. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt alle reparatieverzoeken bij ons melden, ook als u een verzoek heeft na planmatig onderhoud. 

Waarom beslaat dubbel glas aan de buitenzijde?

Algemeen

Condensvorming kan aan de buitenzijde ontstaan als het buiten koud is en de luchtvochtigheid hoog is. De condensvorming is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en het najaar. De condens verdwijnt vanzelf als de buitentemperatuur stijgt en de luchtvochtigheid afneemt.